Jens (13 jaar) en Danny (28 jaar) zijn aan elkaar gekoppeld in september 2019. Jens had op dat moment net de overstap gemaakt van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Jens heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Op de basisschool kreeg hij hiervoor hulp van een ambulant begeleider, maar omdat hij zich erg goed ontwikkelde kwam Jens niet meer in aanmerking voor deze vorm van ondersteuning. Jens wilde graag begeleiding bij de overstap naar het voortgezet onderwijs en wilde graag ontdekken hoe hij op een voor hem prettige manier kon leren.
Jens is gekoppeld aan Danny. Danny loopt stage bij KANS en vindt het heel krachtig als jongeren zich aanmelden voor een mentor. Danny vindt het een uitdaging om samen met jongeren op zoek te gaan naar manieren van leren en plannen die bij hen past.
Danny helpt Jens bij het leren van de schoolstof. Dit doet hij door creatieve manieren van leren te bedenken, zodat Jens de stof beter op kan nemen. Zo zoekt Danny plaatjes bij de lesstof (teksten) die Jens moet leren. Dit helpt hem om de informatie beter op te slaan. Deze manier van werken werpt zijn vruchten al af.
Jens en Danny zijn nu een half jaar op weg. Ze zijn beiden tevreden over het contact en het traject. Ze wisselen het serieus aan de slag gaan af met een potje tafelvoetbal. De komende tijd gaan ze werken aan het vinden van manieren voor Jens om zelfstandig te leren voor toetsen op school, zodat hij het straks zonder Danny kan.